February 5, 2010

Cinta Terhalang?Amik petua ini



Berdasarkan pengalaman dan hasil kajian terhadap individu lain (ayat tak boleh blah),aku telah comeout dengan petua-petua ini


[amaran! petua ini tidak dijamin 100% berkesan,tapi insyaAllah dengan izin Allah..amin]


Sudah kawan bertahun tapi masih takut beritahu keluarga tentang hubungan cinta kamu?
  • jangan beritahu terus terang jika ibu bapa kamu sangat tegas or garang
  • biar keluarga tahu secara perlahan-lahan yakni dengan memberi hint tertentu.contohnya, selalu main mesej dan bergayut.tapi awas! jangan sampai kamu abaikan apa yang sepatutnya kamu dahulukan.
  • bila keluarga nampak macam dah boleh agak yang kamu tengah angau, bila ditanya jangan nafikan,dan jangan jugak mengiyakan.senyum-senyum pun dah cukup.ataupun beri jawapan selamat, "kawan ja..." dan katakan sambil senyum.
Keluarga terlalu memilih dari segi paras rupa, pekerjaan, dan pelajaran?
  • jika keluarga belum tahu mengenai hubungan kamu, lebih elok kamu selesaikan hal ini dahulu ye.beri masa dan semangat pada pasangan kamu untuk perbaiki.rupa tak penting.asalkan pekerjaan stabil dan mampu (tak perlu sampai kaya raya) dan jika pasangan kamu masih mahu tingkatkan pelajaran,sokong beliau.jika beliau tak mahu,jangan paksa.beri dia sokongan yang mantap untuk menambah pendapatan.SPM pun boleh jadi jutawan jika RAJIN..
  • jika keluarga sudah tahu, jangan tertekan.biarkan keadaan reda..biar keluarga fikir kamu terima keputusan mereka.pasangan kamu pasti akan berusaha buat sesuatu untuk perbaiki diri,tapi beri beliau masa..
Jika keadaan tidak berubah (keluarga masih lagi seperti tidak suka dengan pilihan kamu)?
  • Jangan panik.biarkan keadaan begitu sehingga reda dan isu tersebut tidak lagi dibangkitkan.teruskan hidup kamu (bukan putuskan hubungan).
  • selepas itu,cuba sekali sekala bangkitkan sedikit cerita tentang pasangan kamu.tapi INGAT,jangan bercerita terlalu terus terang (directly) tentang kawan kamu.cuba berkias-kias.contohnya : bila ibu kamu cerita pasal nak buat kek,kamu mencelah dengan sopan "kakak kawan sy berniaga kek.boleh lanak tempah.sedap".
  • INGAT,jangan bercerita begitu bila kedua ibu bapa atau ada ramai orang disitu kecuali keluarga kamu sudah boleh mula terima kawan kamu.
  • Lebihkan cerita berkenaan pasangan kamu pada ahli keluarga yang kamu paling rapat (terutama ibu).lebihkan bercerita mengenai cerita lucu dan kebaikan kamu.tapi jangan sampai nampak seperti kamu nak membodek pulak.
keluarga sudah tidak keluarkan kata-kata membantah?
  • itu petanda baik (mungkin juga keluarga kamu sudah penat..huhu).pasangan kamu perlu bijak mengambil hati.sekali sekala,berilah buah tangan.tapi INGAT,jangan pula kelihatan seperti membodek.contoh terbaik : pasangan kamu belikan tudung untuk ibu kamu.dia juga belikan tudung untuk saudara-maranya.so,nampak macam bukan beri untuk bodek,tapi atas sebab ingatan..yang penting ikhlas...
  • teruskan bercerita tentang pasangan kamu dengan berkias-kias...jangan terlalu drastik dan cerita lebih-lebih.
Ibu bapa sudah mula ingat nama pasangan kamu dan kadang-kadang bertanya mengenainya?
  • mungkin pasangan kamu patut datang berjumpa keluarga kamu.supaya keluarga kamu dapat lihat yang sebenarnya.First impression sangat penting. kebanyakan orang tua suka pada yang sopan,hormat orang tua dan anak mereka dan ramah.dan mereka lebih suka jika pasangan anak mereka (jika lelaki) yang nampak bertanggunjawab dan dapat menanggung anak mereka..hehehe
penat sudah...BERSAMBUNG...muehehehe

2 comments:

Uruchimaru @ kf said...

satu pun xder dgn family gwe !

HuSnA said...

hehehe..wa..famili kamu lebih complex ke?